Hoe de uitwisseling invloed heeft op mij. - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Eveline Maan - WaarBenJij.nu Hoe de uitwisseling invloed heeft op mij. - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Eveline Maan - WaarBenJij.nu

Hoe de uitwisseling invloed heeft op mij.

Blijf op de hoogte en volg Eveline

14 Juni 2015 | Denemarken, Kopenhagen

Vergeet alles wat je hebt gehoord over de standaard ervaringen van op uitwisseling gaan, want dit is niet hoe ik het heb gedaan. Sterker nog, volgens mij heeft niemand een "standaard uitwisseling" met de verwachte ervaringen van los gaan, niet studeren en je grote liefde ontmoeten. Nee, daar gaat uitwisseling niet over, of in ieder geval niet voor mij. Uitwisseling voor mij heeft gedraaid om zelfontwikkeling en het opdoen van wereldkennis.

Op uitwisseling ben je compleet ongebonden. Niemand weet wie je bent of wie je was. (Bijna) Niemand kent je cultuur, wat je zelfs niet gebonden maakt aan de verwachtingen daaruit. Dus je kan bij wijze van spreke iedereen zijn die je wilt. Nu blijkt het dat ik het liefst gewoon mezelf wil zijn. Uitwisseling heeft mij meer gemaakt als hoe ik echt ben (dus eigenlijk ben ik niets veranderd? haha). Ik maak keuzes en ik doe dingen die ik thuis niet had gedaan, maar die wel heel goed bij me passen. Ik sta volledig achter alles en dat draagt zeker bij aan mijn zelfvertrouwen. Ik merk ook dat een aantal typische karakter eigenschappen sterker zijn geworden. Zo vond ik dat mijn altruïsme mij in Nederland tegenhield en wilde ik dit veranderen. Hier heb ik mij gerealiseerd dat het een hele mooie eigenschap is die ik voor geen goud zou willen veranderen. Het is wie ik ben, en als dat niet past bij jou of in de individualistische cultuur van Nederland..ja jammer dan! Verder (sorry meiden, irriteer je niet te veel) ben ik ontzettend trots dat ik maar liefst 5 kilo (and counting!) ben aangekomen. Iets wat mij in Nederland nooit lukte. Het is een ontzettend goed iets, want ik merk dat het me een betere weerstand heeft gegeven en dat ik veel actiever ben. Waar ik vroeger soms te energieloos (lees: lui) was om op te staan, heb ik nu genoeg energie om veel initiatief te nemen om dingen te doen en mee te maken. Iets wat ik eigenlijk altijd al in me had. Buiten dit soort en meer bevestigingen die ik heb gekregen over mijn karakter, heb ik ook mijn hobbies verbreed. Maar ik zal jullie niet verder vervelen, jullie komen er allemaal wel achter als ik weer terug ben!

Iets anders wat ik heb verkregen op uitwisseling is meer kennis over de wereld. Leven met mensen uit andere landen staat je toe om gesprekken te hebben over hoe de dingen daar geregeld zijn. Ik heb ontzettend veel geleerd. Ook heeft leven in Denemarken mij doen leren over het land en de gebruiken. Vooral een vak erover heeft hier aan bijgedragen. Het gaafste hieruit vond ik de excursie die we deden naar Christiania. Dit is een stuk grond in Kopenhagen dat geen deel is van Denemarken. Het is decennia geleden gekraakt en de politie heeft de krakers niet weg kunnen krijgen. Sinds kort is het land officieel van de krakers. Vooral het bestuur daar is erg interessant. Iedereen heeft namelijk evenveel te zeggen. Ik dacht dat het heel bureaucratisch langzaam zou gaan en dat er veel conflicten zouden ontstaan, maar het lijkt echt te werken! Een unieke plek op de wereld, dat is het zeker.

Kan niet wachten om mijn familie en vrienden uit Nederland weer te zien! Tot snel :)

  • 15 Juni 2015 - 00:29

    Miriam:

    Erg mooi geschreven eef!

  • 15 Juni 2015 - 00:38

    Eef:

    Dankje! Is het herkenbaar?

  • 17 Juni 2015 - 12:45

    Joost:

    Hoi Aif,

    Ik moest even altruïsme googlen, maar ja het is echt jou ja!
    Ben benieuwd naar je hoor, als je terug bent :)

    Geniet nog even,
    xxx

    ps. "verwachte ervaringen van los gaan, niet studeren en je grote liefde ontmoeten." ; geen van allen toepasbaar op mij met exchange hoor haha


  • 23 Juni 2015 - 14:26

    Lisa:

    haha nou Joost, daarvan zijn ze bij mij wel deels toepasbaar :D

    En mooi hoe je deze dingen zo hebt ontdekt Eef. Kan niet wachten je weer te zien en hierover te spreken!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Denemarken, Kopenhagen

Eveline

Actief sinds 31 Jan. 2015
Verslag gelezen: 742
Totaal aantal bezoekers 3184

Voorgaande reizen:

01 Februari 2015 - 30 Juni 2015

Exchange

Landen bezocht: