Hoog bezoek en Pasen in Polen - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Eveline Maan - WaarBenJij.nu Hoog bezoek en Pasen in Polen - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Eveline Maan - WaarBenJij.nu

Hoog bezoek en Pasen in Polen

Blijf op de hoogte en volg Eveline

12 April 2015 | Denemarken, Kopenhagen

Blijkbaar heb je meer kans om het Nederlandse koninklijk echtpaar te ontmoeten als je in het buitenland woont. Een paar weken geleden heb ik de eer gehad om handjes te schudden met de koning en koningin.
En nee, dit was niet omdat ik speciale talenten heb die met het koningspaar gedeeld moeten worden (hoewel ik opzich best goed ben in het onthouden van filmplots, miss een idee om ze hier de volgende keer van op de hoogte te stellen). Dit is puur omdat zij op staatsbezoek waren en ze de hele Nederlandse gemeenschap woonachtig in Denemarken uitgenodigd hadden. Geheel voorbereid in een gehuurde middagjapon kwam ik aan in de Glyptotek (een prachtig museum voor oude kunst). Na lang wachten tussen ontzettend overdressde Nederlandse stellen van middelbare leeftijd, vormden we een lange rij en kregen we één-voor-één de kans om de handen te schudden van Lex en Max. Ondanks dat het moment zelf heel snel voorbij was, was het toch wel erg gaaf! Ik zal snel een foto op social media uploaden van hét moment. Serieus, mijn achterhoofd heeft nog nooit zo mooi op een foto gestaan. Wat een professional die fotograaf.

Op de universiteit van Kopenhagen hebben we het geluk dat we een week vrij hadden met Pasen. In deze week ben ik met een aantal huisgenoten naar Polen gegaan. Want ja, elke break naar een goedkoper land komt goed van pas. En god wat hebben we genoten van de lage prijzen. Ik heb waarschijnlijk meer uitgegeven dan ik zou doen in Denemarken, puur omdat ik alles wilde omdat alles zo goedkoop was (beetje een gevalletje van "ik heb maar twee sokken nodig maar het is drie voor de prijs van twee, dus ja.."). We zijn eerst naar Krakau gegaan. Wat is dat een mooie stad zeg! Ik had verhalen gehoord, maar had niet verwacht dat het zo mooi zou zijn! Echt een aanrader. We zijn vanuit daar naar Auschwitz gegaan. Erg treurig, maar zeker de moeite waard. Wat wel erg ongepast was, was toen de radio in de local bus onderweg naar Auschwitz besloot om het volgende nummer te spelen: "What doesn't kill you makes you stronger". Oef... Ook zijn we naar de zoutmijnen gegaan. De mijnen waar je alles kunt likken; de vloer, de muren, het plafond; want alles is van zout! Niet dat je dat ook echt doet, niemand heeft zin om herpes te krijgen door het likken van een zouten vloer. Maar toch! In de zoutmijnen zijn allemaal kunstwerken die van zout gemaakt zijn; heel gaaf. Vooral de kathedraal gemaakt van zout is prachtig. Na Krakau zijn we naar Warschau geweest. Heel anders; de Old Town is erg mooi, maar de rest zijn alleen maar communistische gebouwen.

Inmiddels ben ik weer terug in Denemarken. Vooralsnog staan er geen lange reizen meer op de planning, omdat we veel gasten hebben die langskomen! Op dit moment heb ik me even teruggetrokken op mn kamer om de drukte te ontsnappen. We hebben nu acht mensen in een appartement voor vier: de standaard vier, Em's vriend, een vriend van Em's vriend, Ed's verloofde en Ed's broer. Erg druk maar heel gezellig! Ook ik krijg in mijn birthday weekend vrienden langs en in mei komen mijn ouders, bezoek waar ik allebei erg naar uitkijk!

Vi ses!

  • 12 April 2015 - 19:50

    Joost:

    Lekker druk, druk, maar met leuke dingen! En die zoutmijnen, tof! En Warsaw #Eastern Europe #amazing! Pak elk moment mee Eef! Geniet ervan :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Denemarken, Kopenhagen

Eveline

Actief sinds 31 Jan. 2015
Verslag gelezen: 173
Totaal aantal bezoekers 3188

Voorgaande reizen:

01 Februari 2015 - 30 Juni 2015

Exchange

Landen bezocht: